The leaves are green, the nuts are brown,
they hang so high they won't come down.
Leave them alone till frosty weather,
then they will all come down together

tirsdag 1. desember 2009

"Det moderne prosjektet"

Oooookaayy... Dette er vanskelig! Det jeg vet om "det moderne prosjektet" er at det er en prosess som strekker seg fra ca 1600-tallet og frem til i dag. Det som kjennetegner det moderne prosjektet er at det bryter med det tradisjonelle og det faste. Mennesker begynner å få troen på at verden går fremover og man skal se med kritiske øyne på alt det gamle og undersøke det på nytt ved hjelp av fornuften. Avløsing av fordommer og nedarvede løgner er også et trekk fra "det moderne prosjektet".

Hmm... Kan nesten se ut som om denne perosessen har hoppet over en del land. Da mener jeg land med mennesker som hater hverandre fordi oldefaren til bestefaren til en person har blitt gjort urett mot av oldemoren til bestefaren til en annen person, og den personen skal derfor betale for det på en eller annen måte flere år etterpå... Skulle nok ha vært et lite moderne prosjekt i de landene og, tenker jeg! Men nok om det.



Dette bildet er malt av selveste Pablo Picasso! Det er skikkelig stygt og rart (min mening), men det er moderne (noe det har vært siden det ble malt). Jeg tror vel egentlig ikke at dette bildet kommer til å bli noe mindre moderne selv om tiden går. Grunnen til at jeg valgte dette bildet i en tekst om "det moderne prosjektet" er at bildet passer perfekt inn i de nye ideene og tenkene i "det moderne prosjektet".

Picasso har en malerstil som står stikk i strid med måten vi ser på verden og andre mennesker. I dette maleriet er nesten alle ting plassert på feil plass, eller så er fargene helt annerledes enn det vi ser i virkeligheten. Jeg mener HVEM er det som har et ansikt i fagene grått, gult og grønt? INGEN! Det at det er mange geometriske figurer i dette bildet er også noe man burde merke seg. Trekanten ser du igjen overalt! Hva har trekanter i et portrettmaleri å gjøre??

Bildet viser faktisk ikke en pen ung dame, men en relativt stygg person med rare farger. Kan forestille meg uttrykket til den damen som satt modell for dette bildet! Hahaha... Hadde det vært meg, så hadde jeg blitt rimelig sur, ja! Det at Picasso har valgt å male noe styggere enn det egentlig er synes jeg er litt rart. Vanligvis har vi mennesker prøvd å fremstille ting bedre eller mer fabelaktig enn det er... For et geni Picasso var!!! :O

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar